Netflix – redesignet på en time og testet

Jeg redesignet søkeresultatet på Netflix.com for å se om min kollegas teori stemte.

Forrige uke skrev min kollega, Espen Klem, et blogginnlegg om å bruke Phi-spiralen for å designe bedre søkeresultater. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut teoriene hans.

Min kollegas blogginnlegg
Min kollegas blogginnlegg

Jeg bestemte meg for å bruke en nettside flere av oss bruker ofte; Netflix. Eller i det minste; et konsept folk klarer å tenke seg inn i: å lete etter film på nett.
Jeg redesignet altså søkeresultatet til Netflix – og brukte Phi-spiralen som modell.

Det første designet jeg lagde viser søkeresultatet på søket etter skuespiller Kevin Spacey.
Dette er designet:

Redesignet søkeresultat på netflix; med søkeordet Kevin Spacey

Da jeg testet dette designet på nettsiden FiveSecondTest.com viste de 15 første visningene at designet traff midt i blink. Yepp: Det hadde sikkert vært mer overbevisende med 150 og ikke 15 testpersoner, men erfaringene våre er at klare trender på så lite som 5-6 personer ofte er identiske med resultatet av ti ganger så mange.

Uansett. Her er resultatet fra testen, som viser hvor brukerne så først (og evt som sted nr 2):

Brukertest 1

Som resultatet viser: Kollegaen min sin teori ser ut til å stemme.

Men … vent litt. Titter du litt nærmere på resultatet ser du at de fleste klikkene er midt i ansiktet på Kevin Spacey. Brukerne våre visste at de lette etter mr Spacey. Kan det da hende at hjernen vår automatisk leter etter øynene hans?

Jeg lagde et nytt design. Denne gangen med søkeordet ”horror movies”, for å se forskjellen.

Her er designet:

Redesignet søkeresultat på netflix; med søkeordet Horrow movies

Og her er resultatet:

Brukertest 2

Som vi kan se fungerer spiraldesignet fortsatt – om enn ikke like tydelig som test nummer én. Samtidig ser vi jo at vi tiltrekkes av ansikter – noe som jo gjør at vi må tenke oss om en ekstra gang når vi bruker et søkeresultat bestående utelukkende av bilder .

Men uansett: Espen Klems myth: Confirmed!

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og daglig leder i Brainify, med 26 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Stortinget, Posten, Aker Solutions, Dagsavisen, Morgenbladet, Vårt Land, Redd Barna og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke om “Netflix – redesignet på en time og testet”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..